jacqueline.reismee.nl

Frankrijk 2008 (10) Monaco 11-08-2008

Na gisteren een dagje rust te hebben gehad is het tijd voor een stad die we al eerder wilde doen maar helaas vanwege vertraging van de trein niet hebben kunnen toen namelijk: Monte-
Carlo ook wel bekend als gewoon Monaco. Monaco is de naam voor het land dat uit 5 ''wijken'' bestaat namelijk: Moneghetti / Jardin Exotique, Fontvieille, La Condamine / Le Port,
Monaco Ville en de bekendste namelijk Monte-Carlo. Monte-Carlo is tevens de hoofdstad van Monaco. Monte-Carlo is eigenlijk ontstaan doordat er eenprinsCarloIIIwas van Monaco.
Deze man vond dat Monaco eigenlijk veel te klein was en bouwde er Monte-Carlo in zijn gehele staat bij (incl. Casino en Hotels). Hijvernoemde de stad naar zich zelfen zo werd Monte-Carlo
geboren. In Monaco word vooral Frans, Engels, Italiaans en Spaans gesproken. De officiële taal: het Monegaskisch word alleen door de oudere mensen en de kinderen op school gesproken. Oorsprongelijke bewoners van Monaco ligt op dit moment ongeveer op de 11.000 hiernaast komen er zo'n 300.000 toeristen per jaar langs om te kijken in Monaco. Hiernaast komen in mei (tijdens de Grand-Prix of Monaco) daar nog eens 180.000 bezoekers boven op (in 4 dagen). Nu verder met onze eigen verslag. Rond 8 uur gingen we naar het busstation om
om kwart over 9 aan te komen op het treinstation van St. Raphëal. Het eerste wat we deden was kijken of er geen vertraging was deze was er gelukkig niet. Na 2 uur in de trein te hebben
gezeten kwam hij percies (zelfs 5 minuten te vroeg) aan bij het treinstation van Monaco Monte-Carlo. Hier hebben we (vooral Hans) lang op gewacht het treinstation van Monaco ligt eigenlijk gewoon in een berg. Na eenmaal het treinstation uit te hebben gelopen (het treinstation was trouwens heel mooi, schoon en vooral rustig). Zijn we naar de daagelijkse wisseling van de wacht gegaan. Elke dag word hier om 11:55 de wisseling van de wacht
gedaan. Dat wil zeggen dat de koninklijke ''bewakers'' elkaar gaan aflossen dit gaat met veel publiek en vele foto en videocamera's maar ook met heel veel tromgeroffel door de wachters
zelf. Na dit gezien te hebben zijn we naar de Cathédrale de Monaco gegaan (hier waren Angela en Sander al niet meer bij die wilde namelijk gaan winkelen). In deze kerk liggen de
overleden vorsten. Zoals Grace, Princess of Monaco (Grace Kelly) en Prins Reinier de 3e van Monaco. Deze kerk was erg speciaal in deze kerk trouwen ook de vorsten van Monaco. Jacqueline (ons mam), heeft hier nog een kaarsje op gestoken voor allebei onze opa's helaas zijn deze ook allebei al overleden. Hierna was het tijd om bij Musée Océanographique (waar we niet in zijn geweest). Een treinreisje te maken door heel de stad. Vanuit hier zagen we het hele dure Monte-Carlo inclusief het Casino, en natuurlijk De Grand-Prix Off Monaco. We zijn er ook veel door te weten gekomen deze treinreis duurde 1 uur. Maar in dat uur hadden we heel Monaco gezien. Toen we eenmaal uit de trein zijn gegaan zijn we nog op zoek gegaan naar.
De openlucht Bioscoop helaas kwamen we via roltrappen iedere keer uit in en parkeergarage. Hierna zijn we naar de start of de Grand-Prix gegaan namelijk: Boulevard Albert -1. Hier
kwamen we iets heel erg speciaals tegen namelijk: Rijden in een Ferrari langs het hele circuit van Monaco. Dat wilde Hans wel hij had immers zijn Golf niet bij. Hans is namelijk een groote autorace fan elke keer dat het op tv komt kijkt hij (alleen de Formule 1). Na een wachttijd van een uur was het zover. Hans zijn grootste droom word werkelijkheid. Hij mog kiezen of zelf rijden om mee rijden. Hij vond het leuker om mee te rijden. Wat daarna verder is gebeurt ik weet het niet ik was namelijk niet bij maar een ding weet is zeker hij vond het prachtig. Na dat hij 15 min. in een Ferrari had gezeten (ja het was nogal druk op de weg maar in de tunnel was het plank gas) wilde Angela ook een keer zij is namelijk ook een race fan de rest wilde niet. Na dat ook Angela in een Ferrari had gereden. Was het tijd om via het Muntenwinkeltje terug te lopen. Bij het muntenwinkeltje kon je Mongaskische Euromunten halen (ja Monaco doet ook mee met de Euro) helaas was een zo'n setje 440 euro (voor 1, 2, 5, 10, 20, 50 eurocent en voor de 1 & 2 euro). Het komt doordat er maar weinig van gemaakt zijn namelijk (12.000 setjes). Maar voor 440 euro laat ik ze liggen (beetje te duur ). Hierna weer terug naar St. Raphëal gegaan het was een erg mooie, dure en vooral
leuke dag.

Claudia

Heeft u een adres waar wij die Ferrari kunnen huren in Monaco? Wij gaan in oktober en ik wil dit mijn vriend cadeau doen.

Bedankt!!

Stephan

Hoi Claudia
Wij hebben geen Ferrari gehuurt maar we mochten er mee over het racecircuit van Monaco mee rijden. Voor meer informatie kunt u misschien beter naar www.livenupmonaco.com daar staat het op.

Veel plezier in Monaco

Groetjes Stephan