jacqueline.reismee.nl

Nederland 2010 (6) Earth Explorer Oostende 02-08-2010

Vandaag gaan we naar het themapark Earth Explorer Oostende. Dit park is niet echt een museum maar ook niet echt een attractiepark. We beginnen rond 9 uur en vertrekken richting België. Eenmaal in België aan gekomen stappen we op de Kusttram richting Oostende om daar bij Oostende Halte Duin En Zee uit te stappen. En binnen 5 minuten lopen vanaf het station komen we aan bij Earth Explorer Oostende. We hadden al kaartjes gekocht dus konden zo naar binnen. Het eerste wat we tegen kwamen, was een ruimte waar een video in word gedraaid. Op de grond kon de aarde zien door middel van een plattegrond. Eenmaal buiten worden we netjes ontvangen door een van de medewerksters en zij vertelde ons wat er allemaal te doen was in Earth Explorer Oostende. Na wat informatie te hebben gekregen lopen we door naar de Cafetaria om daar eerst eens iets te eten. Na het eten stappen we in de eerste attractie namelijk Richter 7 in het themagebied Earth. In Richter 7 word een aardbeving nagebootst. Zo zie je hoe een kantoor heen en weer gaat tijdens een aardbeving. We lopen verder naar het Explorer gedeelte. Hier kunnen we doormiddel van een aantal materialen zien hoe bijvoorbeeld een vulkaan ontstaat, en hoe de kracht van magneten werkt, naast het Explorer gedeelte van Earth ligt het Explorer gedeelte van Water ook hier kijken we even en zien hoe een overstroming een hele stad onder kan laten lopen. We lopen verder naar Fire om daar in de boottocht Volcano The Ride te stappen. Volcano The Ride is een kleine boottocht waarbij je langs dingen gaat die net door een vulkaan zijn getroffen. Uiteindelijk kom je zelf in een vulkaan terecht door middel van een lift die je een paar meter naar boven brengt en hierna ga je nog een stukje naar beneden. We lopen verder richting Water om hier naar de film The Abyss te kijken. Dit is niet echt een 3D film maar de banken bewegen wel. Hierna gaan we ook bij Fire naar het Explorer gedeelte en zien hier hoe een vulkaan stoom uit kan blazen, en doen we mee aan een ballen gooien spel. We vervolgen onze reis richting Wind. En zien hoe een tornado gemaakt word door middel van een klein draai windje. De attractie die we hier bezoeken is Twister. In Twister word je in een kleine ruimte gezet waarbij ineens heel veel wind komt en je word er zelfs nat van. We gaan naar beneden via de Glijbaan. Beneden zien we hoe zand zich verplaatst als er wind bij komt, verder maken we een flinke rookwolk doormiddel van duwen op een rondje plaat enbouwen we met blokken een paar gebouwtjes die door middel van een beweging weer in elkaar storten. We lopen verder naar Apollo 3000 een soort van Free Fall Tower alleen dan kleiner en met uitleg over de ruimtevaart. Na de Apollo 3000 komen we bij Earth Live en lopen we vanuit hier nog langs de zeepbel (water), De Springplaat waarbij je zo'n hard mogelijk moet springen om een aardbeving te maken (Earth) en het weerbericht om hier het weerbericht van België te voorspellen (Wind). We zijn uiteindelijk ongeveer 2 uur binnen geweest en hadden toen alles gezien. Het is een park dat leuk is voor een dagje maar misschien niet leuk is voor een tweede keer. Al met al was het best een grappig middagje.